fredag den 8. april 2011

Hvis ikke du kommunikerer findes du ikke...

"Det der ikke kommunikeres, det findes ikke"! Nogenlunde sådan lød ordene fra en meget klog mand, jeg hørte i et 3 min. kort indlæg om kommunikation, i går.
Derfor skynder jeg mig at kommunikere for at være.

Men han har jo ret, kommunikation er ekstremt vigtigt - altid, men især i disse "efter"-krise tider, hvor virksomheder går konkurs, nye opstår, gamle hænger på men sparer på alt hvad der har med markedsføring og kommunikation af gøre, med det til følge at folk tror de er ophørt med at eksistere.
 
Jeg forstår godt, at man i krisetider må skære ned, men jeg tror også på at man kan spare sig ihjel og kommunikation behøver ikke koste en "bondegård" eller en "jet jager" for den sags skyld.
Kommunikation kan være mange ting - jeg kommunikere bl.a. gennem mine billeder  - de fortæller noget om hvad jeg kan, hvordan verden ser ud i mine øjne og de fortæller noget om den person jeg er.

Men jeg kommunikerer også mine kunder budskaber igennem. Det kan være et bestemt produkt der skal skabes interesse om, det kan være virksomhedens værdier og kompetencer der skal synliggøres eller det kan være "den gode historie" der skal fortælles gennem billeder - for vi ved jo, at "et billede siger mere end 1000 ord".

Et eksempel på hvordan man kan kommunikere med billeder:

Energi Nords projekt "Lys i Afrika":
Energi Nord har oprettet projekt, hvor de sender simple, solcellelamper til Uganda. Lamperne uddeles til befolkningen i de områder hvor der ikke er adgang til elektricitet og hvor man benytter åben ild i de brandfarlige og sundhedskadelige petroleumslamper. I Uganda er der mørkt 12 timer i døgnet og når 80% af befolkningen ikke har adgang til el, er behovet for solcellelamper stort.
Via forskellige produkter hos Energi Nord kan man være med til at "købe" solcellelamper, der så ender hos en afrikansk familie.
Lamperne bruges bl.a. så børnene får mulighed for at læse lektier om aftenen.


Vi kender alle til problematikken med u-landsprojekter hvor pengene eller "varerne" ryger i de forkerte lommer, og det gjorde Energi Nord også. Så selv om de kunne fortælle via tekster på hjemmesiden og i pressen at lamperne kom ud i de afrikanske landsbyer, valgte de at dokumentere det hele i billeder og film.





En glad butiksindehaver, der nu har mulighed
for at holde åbent om aftenen
På den måde kunne de hurtigt berolige de mennesker, der var skeptiske overfor om lamperne kom der ud, hvor der var brug for det, de har kunnet fortælle om nye produkter der støtter op om projektet, de har knyttet nye kunder til sig og derved gjort en god forretning og  samtidig har det givet dem utrolig meget omtale i medierne.  Billederne udstilles bl.a. I "den afrikanske landsby" i Aalborg Zoo.
Der undervises i brugen af lamperne før de deles ud

Du kan læse mere om projektet her:  http://www.lysiafrika.dk/dk/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar