torsdag den 14. juli 2011

Skumringsbilleder

Tirsdag aften kl. 21.00 pakkede jeg mit fotogrej og kørte til Fussingø - et af mine favoritsteder. Det havde været en rigtig flot solskinsdag, men nu var solen på vej ned og skumringen kom krybende.

Der er ikke meget lys tilbage, men man får så meget mere spændende billeder end ved højlys dag - de mest banale motiver bliver interessante.

 På det tidspunkt hvor skyggerne bliver lange og solen kaster et rød-gult skær over landskabet kan man få nogle fantastiske billeder, der leder tankerne hen på guld-aldermalernes landskabsmotiver. Prøv en gang at google guldaldermalere som Johan Thomas Lundbye og Peter Christian Skovgaard og sammenlign så lige deres malerier med nedenstående foto - ligeheden er slående.








Skumringen giver også andre interessante motiver, med lidt held og lidt tålmodighed kan man være heldig at få et dyr på skudhold.
Når solen er forsvundet bag trætoppene bliver lyset køligt og blåligt - "den blå time" er ved at gøre sit indtog. Skyggerne bliver bløde og lyset har et magisk skær over sig. Jeg legede lidt macro optagelser og fik disse fine skud med hjem.

Da solen er helt forsvundet og kun er en rødmen i horisonten, vender jeg ryggen til og smutter ned til Fussingø sø - her spejler himmelen sig i søen og motiver som jeg ALDRIG ville bruge tid på, bliver pludselig inspirerende og jeg brugte langt tid på at lave mange versioner over nedenstående tema. Resultatet er magisk, enkelt og smukt.
Så let rumpetten og kom ud i "det blå"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar