mandag den 4. februar 2013

Tanker om billedebehandling og billedemanipulation.

Jeg havde foto workshop her i weekenden med en flok ivrige og entusiastiske hobbyfotografer.
I løbet af weekenden kom vi til at diskutere forskellen på billedebehandling og billedemanipultation.
Er det snyd? eller hvornår er der tale om snyd? og kan man i det hele tage tage et fotografi som sandhedsvidne. En meget spændende diskussion, som også berør etik og moral.

Personligt tilstræber jeg, at lave billedet så færdigt i selv "skud"-øjeblikket og der efter røre så lidt ved det efterfølgende i photoshop MEN man er nød til lige at tjekke kontrasten og om farverne står rigtigt. Dette arbejde ligestiller jeg med gammeldags mørkekammerarbejde, hvor man også forsøgt at få billedet til at fremstå rigtigt i kontrast og farver. Så for mig er det ikke snyd. Det svarer til en filmfremkaldelse i min optik.

Andre gange går jeg en tand videre og fjerne ting - det kan være at jeg skal lave et portræt af en person eller et barn og vedkommende har desværre til dagen fået en bums eller barnet er faldet og har fået et blåt mærke. Så fjerner jeg det - for øv at betale for en fotografering og så have et blåt mærke eller en bums, man kan gå og kigge på resten af sine dage.
I den forbindelse er min holdning at jeg gerne fjerne ting som ikke ellers vil være på personen - så at fjerne modersmærker, rette op på skæve tænder eller lign. det gør jeg ikke...

I hvert fald ikke når det drejer sig om et portræt eller fotos der skal dokumentere en situation og fremstå som et sandt øjeblik af virkeligheden.

Så jeg hører nok til den pragmatiske skole, der mener, at  fotografen skal have lov til at skabe sit eget udtryk ved at justere lidt på farver, kontrast og skygger. De originale lysforhold hvor under billedet er taget skal respekteres d.v.s. at billeder der f.eks. er taget i høj sol ikke skal laves om til tusmørkebilleder.
Man kan sige, at det er min håndværksmæssige side og fornuft, der styrer her.

MEN

Nogle gange så skaber jeg også noget mere kunstnerisk - det kan være kunsteriske portrætter, model og fashionbilleder eller lign. Her skaber jeg gennem billedemanipulation ( og det behøver ikke at være noget med at sætte ting ind i billedet der ikke er der eller fjerne noget ) men det kan være noget med at ændre i farverne så de får den stemning eller det udtryk jeg gerne vil formidle i billedet.
Og ja, det er snyd - for sådan ser virkeligheden jo ikke ud. Men jeg vil have ret til at udtrykke mig kunstnerisk - det er min kreative åre/ hjerne, der slet ikke kan lade være med at tænke i den slags billeder.

Problemet opstår for mig, når jeg bliver bedt om at ændre på virkeligheden af helt almindelige mennesker, der bare ikke kan lide at de har fået en rynke for meget - Ja den er god med dig, tænker du så - hvad så med dit eget billede på din hjemmeside ( der i øvrigt er ved at blive lavet om).
For det første er det 10 år gammelt det billede og nogle rynker siden og så kan man jo også ved den rette lyslægning dæmpe rynker og ujævnheder i huden - og så skulle det passe i den farveskala min hjemmeside og mit logo er i. Så derfor.

I modebranchen har man altid vist en forskønnelse af virkeligheden - her sælger man en drøm og ingen drømmer om at have bumser og uren hud eller tyk. Heldigvis er retoucheringen af beauty og fashionbilleder blevet mindre voldsom - før hen var modellerne glatte og plastik-agtige at se på og lignede ikke rigtige mennesker. Man er heldigvis begyndt at gå den anden vej - man må gerne se strukturen i huden nu. Flere og flere modelbureauer går ind i arbejdet med at skabe sunde modeller , der ikke er ultratynde.

Og jo mere man forsøger at manipulere og ændre på virkeligheden - jo større risiko for at man laver fejl, der ender på denne hjemmeside : http://www.psdisasters.com/ her kan du få dig et godt grin.

Men det er naturligvis ikke det værste - hvis man krydser den magiske grænse og det bliver opdaget at man han pillet ved virkeligheden i en sådan grad at der såes tvivl om ens sandfærdighed - så er man på den. Spørg bare BP om det. Se artiklen her: http://beep.tv2.dk/article/katastrofal-billedmanipulation

Jeg synes det afhænger meget af hvad billederne skal bruges til - er det et sandhedsvidne, dokumentation, reklame, salg eller kunst - så er der i min verden forskel på hvor meget man kan tillade sig. Men hvad synes du?


Her har du et par eksempler på hvor jeg eller min dygtige praktikant Mads Bjerre Henriksen har ændret på virkeligheden:

Det uredigerede billede

Pigmentfejl i huden er fjernet og baggrunden er gjort mere uskarp.
Jeg ville gerne have billedet til at fremstå lyst, lækkert og drømmende.
redigering: Mads Bjerre Henriksen/Pernille Bering

Det uredigerede billede
Jeg ville gerne have et spaceagtigt, futuristisk, kold, hårdt og ikke menneskeligt udtryk frem, derfor har vi øget kontrasten i det sorte og gule. Den sorte læbestift er lagt på i photoshop fordi det er meget svært at undgå at den sorte farve ligger sig i revnerne i læberne. Der ud over giver det frihed til at vælge en anden farve læbestift. Hånden er fjernet fordi den tog for meget fokus.








Og så langt kan man tage et billede ud - måske ikke kønt, men et eksempel på hvor meget man kan ændre på et billede.



uredigeret billede
redigeret, manipuleret til ukendelighed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar